آخر الزمان برای فروشگاه ها؟

0

به گزارش رها نیوز:


اتاق خبر 24: 

سرگذشت پیشرفت های گذشته، نگریستن به موارد محدود استفاده از فن آوری های تازه در نقاط مختلف جهان و البته مطالعه داستان های علمی ـ تخیلی در این جعبه ابزار جای گرفته اند اما خواننده ایرانی برای درک پیامدهای ناشی از فن آوری های تازه بر اقتصاد احتمالا می تواند از ابزار دیگری نیز بهره ببرد و آن نگریستن به اقتصادهای توسعه یافته است. برای مثال رشد نسبتا سریع خدمات آنلاین تاکسی و واکنش نسبتا قهرآمیز شرکت های تاکسیرانی سنتی هر چند شاید برای برخی از مصرف کنندگان و سیاستگذاران داخلی غافگیر کننده بود اما همه آن ها به طور کم و بیش یکسانی پیش تر در برخی از اقتصادهای توسعه یافته روی داده بودند اما اکنون با نگریستن به اقتصادهای توسعه یافته، به چه نتیجه ای خواهیم رسید؟

یکی از نتایج که همین حالا هم می توان نشانه های آن را در اقتصاد ایران مشاهده کرد، دوران سختی است که در انتظار فروشگاه های زنجیره ای میسیز(Macy`s)را در نظر بگیرید. روی دیوارهای یکی از مشهورترین فروشگاه های این شرکت در شهر نیویورک به درشتی نوشته شده:«بزرگترین فروشگاه جهان» اما به رغم این ظاهر فریبنده ، اوضاع برای فروشگاه های زنجیره ای میسیز چندان خوب پیش نمی رود. در سال جاری میلادی قرار است بیش از68 فروشگاه این شرکت تعطیل شوند. آنچه بر شرکت میسیز می گذرد در واقع نمادی است از آنچه در کل اقتصاد آمریکا و دیگر اقتصادهای توسعه یافته مشاهده می شود. از نظر تعدادهای فروشگاه هایی توسعه یافته مشاهده می شود. از نظر تعداد فروشگاه هایی که امسال در آمریکا تعطیل می شوند، شرکت میسیز از بیست شرکت وضعیت بهتری دارد. برای مثال فروشگاه زنجیره ای رادیوشک (Radio Shack) که لوازم الکترونیکی می فروشد امسال بیش از 1400 فروشگاه را تعطیل خواهد کرد و به طور انتظار می رود که امسال نزدیک به 6500 فروشگاه در آمریکا تعطیل شوند. فروشگاه زنجیره ای ف اند در (V&D) در کشور هلند نیز تقریبا یک سال پیش و با بیش از یک قرن فعالیت اعلام ورشکستگی کرد و همه شعب آن تعطیل شدند. تعطیلی فروشگاه ها به بخش خاصی از خرده فروشی محدود نمی شود و تقریبا همه بخش ها از لوازم الکترونیک گرفته تا پوشاک و سوپرمارکت ها و فروشگاه های بزرگ را در بر می گیرد.

دلیل این تعطیلی ها نیز تقریبا مشخص است. مصرف کنندگان دیگر همچون گذشته اشتیاق چندانی به خرید حضوری و چرخ زدن در فروشگاه ها نشان نمی دهند. مراجعه به مال ها در آمریکا طی سال های 2010 تا 2013 حدود 50 درصد افت کرده است. در همین زمان، خرید آنلاین رشد نسبتا قابل توجهی داشته است. طبق داده های منتشر شده توسط دولت آمریکا، در سه ماهه نخست سال 2008 میلادی تنها سه درصد خرید های مربوط به بخش خرده فروشی به صورت آنلاین انجام می شد در حال که سهم خریدهای آنلاین اکنون به حدود نه درصد کل خریدها رسیده است. در واقع رشد سهم خرده فروشی آنلاین طی کمتر از یک دهه نفربه میزان 200 درصد رشد کرده است. در سال 2011، کمتر از 10 میلیون نفر در آمریکا مشترک آمازون پرایم (سرویس ویژه فروشگاه آنلاین آمازون)بودند اما حالا تعدا مشترکان آمازون پرایم به بیش از شصت میلیون رسیده است. یعنی بیش از شصت میلیون نفر حاضرند حق اشتراک بپردازند تا خریدهای آنلاین آن ها زودتر به دستشان برسد یا از تخفیف های آنلاین بهره مند شوند.

بازتاب این آمار و ارقام را می توان در گزارش تصویری مربوط به مال های خالی از مشتری و به حال خود رها شده مشاهده کرد، تصاویری که بیشتر به صحنه های هتل خالی از مسافر در فیلم«درخشش» شباهت دارند.

اگر گسترش حمل و نقل جاده ای به تحول در کسب و کارهای محلی و سنتی انجامید، گسترش جهان مجازی نیز در حال تغییر رفتار مصرف کنندگان است و نتیجه آن فشاری فزاینده بر فروشگاه های حقیقی( و نه مجازی) خواهد بود. برای درک آنچه در پیش است، نیازی به بهره بردن از ابزار معرفی شده توسط آقای استندیج و به کارگرفتن خلاقیت نیست، بلکه تنها کافی است به کشورهایی بنگرید که زیرساخت های مربوط به کسب و کارهای آنلاین در آن ها توسعه یافته تر است.


مطالب که خواندنش حتما پیشنهاد میشود

پاسخ دهید